Publiciteit genereren

Een slimme methode om voordelig aandacht voor je bedrijf of je aanbod te krijgen is natuurlijk een artikel in de (regionale) krant of een item op (regionale) televisie. Effectiever en goedkoper dan adverteren. Nu is het zo dat journalisten niet zomaar commerciële boodschappen plaatsen. Zij hebben immers onafhankelijkheid en onpartijdigheid hoog in het vaandel staan. Dus als een persbericht eigenlijk een advertentie is, staan krantenredacties of televisiemakers niet te juichen.

Hieronder een aantal tips om de kans te vergroten je persbericht geplaatst te krijgen.

Nieuws melden of nieuws maken
Een randvoorwaarde is dat je nieuws te melden hebt. En als je geen nieuws hebt dan maak je nieuws! Maak gebruik van de vier A's om journalisten te verleiden je verhaal
te plaatsen.
1. Aantallen of rijtjes
Journalisten zijn gek op opvallende aantallen: de opening van het 25e filiaal,
recordomzet in een bepaalde bedrijfstak, 10 nieuwe klanten ondanks de recessie.
Daarnaast zijn rijtjes ook zeer geliefd, bijvoorbeeld:
- de vijf meest gemaakte fouten door startende ondernemers;
- de drie belangrijkste ontwikkelingen in het onderwijs;
- de tien meest genoemde redenen van klantontevredenheid.
2. Afwijkingen
Als iets afwijkt van het normale, wordt het al gauw een nieuwsfeit. Dus ‘man bijt hond' i.p.v. ‘hond bijt man'. Kijk of je iets creatiefs kunt verzinnen over jouw
bedrijf of aanbod. De burgemeester die een dag iets totaal anders gaat doen, een groep schoolkinderen die de wijk schoonmaken, etc.
3. Actualiteit
Journalisten zijn altijd op zoek naar nieuwsfeiten die aansluiten bij wat op dat moment in het middelpunt van de belangstelling staat, zeker in de zogenaamde
komkommertijd. Is er veel aandacht voor de recessie, dan zal nieuws over een lokaal initiatief om de werkgelegenheid te stimuleren zeker opvallen.
4. Amusement
Vrijwel alle nieuwsmedia, van het huis-aan-huiskrantje tot en met het NOS journaal, staan open voor amusante nieuwtjes die hun lezers of kijkers boeiend vinden. Van een grappige stunt kan je een nieuwsfeit maken. Of het organiseren van een prijsvraag waarmee een leuke prijs te winnen is.

Checklist
Controleer de nieuwswaarde van je bericht met de onderstaande checklist:
1. Dit nieuws heeft de laatste maanden nog niet in de krant gestaan;
2. Het nieuws heeft te maken met een verandering;
3. Over het nieuws valt een smeuïg verhaal te vertellen;
4. Over dit onderwerp is veel discussie;
5. Over het nieuws zijn opvallende sprekende foto's te maken;
6. Dit bericht gaat over een crisis;
7. Dit nieuws levert een bijdrage aan een (groot)
maatschappelijk probleem;
8. Bekende personen zijn verbonden aan mijn bedrijf of in
mijn netwerk en zijn beschikbaar om het nieuws naar
buiten te brengen;
9. Onafhankelijke deskundigen kunnen het nieuws bevestigen;
10. Belangenorganisaties zullen verheugd reageren op het nieuws.

Hoe vaker je een stelling met ja kunt beantwoorden, hoe hoger de nieuwswaarde van je
bericht.

Praktische tips
Tot slot nog een aantal praktische tips:
1. Zorg dat al in de kop van het artikel de vijf W's aan de orde komen: Wie, Wat,
Waar, Waarom en Wanneer - eventueel aangevuld met Hoe;
2. Gebruik als het kan cijfers en statistieken. Cijfers komen tegemoet
aan het streven naar objectiviteit van de journalist of redactie;
3. Gebruik geen subjectieve termen als ‘beste', ‘mooiste', ‘snelste'
tenzij dit door meetbare gegevens te onderbouwen is. Een citaat kan
handig zijn;
4. Wees zakelijk en to the point, gebruik geen vage kreten, gebakken
lucht of vakjargon. Een persbericht draait om informatie, niet om reclame of
imago;
5. Schrijven is schrappen; herlees het persbericht verschillende keren en schrap
overbodige woorden en zinnen;
6. Zet het persbericht (ook) online. De redacteur hoeft dan slechts te ‘copy-pasten'
als hij het nieuws wil verspreiden. Tekst overtypen is niet hun hobby;
7. Wil je beeldmateriaal aanleveren, stuur dat niet ongevraagd mee als je e-mail
gebruikt. Beeldmateriaal kan je beter online beschikbaar stellen, bijvoorbeeld als
download via je website;
8. Vermeld duidelijke contactgegevens, voor het geval een redactie meer informatie
nodig heeft.

Berkenlaan 659321 GV Peizet 050 50 3 50 50info@blide.nl