Omgaan met tijd

Omgaan met tijd is vaak een lastige zaak. Maar: goed met tijd omgaan kan uw werk en leven erg veraangenamen. Doe eens mee aan een van onze thema-ontmoetingen over dit onderwerp. Geen tijd voor? Hier staan onze time managementtips verzameld.

Belangrijke tips zijn:

1. Knip uw werk op in hapklare brokken. Dat klinkt raar, maar hapklaar wil zeggen dat het be HAP baar wordt.

2. Creëer altijd meevallers. Voor uzelf en voor uw klanten en mensen die u lief zijn.

3. Elke dag, dus ook vandaag, is een eenmalige aanbieding. Komt niet meer terug. Maak er dus wat moois van. Wat er ook gebeurt. Beweeg mee met dat wat er is.

4. Kies. Dus stel prioriteiten. Bedenk dat u evenveel seconden in een dag heeft dan ieder ander.

5. Geniet. Het beste lukt dat als u gaat spelen. Spelen met uw werk, spelen met de omstandigheden, spelen met de tijd die u heeft.

Tijd: we hebben per dag er allemaal evenveel van. Omgaan met mensen draait maar om een ding: AANDACHT. Hoe verdelen we onze aandacht zo goed mogelijk binnen de beschikbare tijd. Organiseren is handig en het vermindert de druk. Hier volgen tips.Kent u een of meerdere van de volgende problemen:

  • werkdrukte
  • druk
  • achter de feiten aanlopen
  • te weinig tijd hebben
  • gehaast gevoel
  • het werk is nooit af
  • druk, druk, druk
  • te lang over zaken doen
  • er gaat van alles mis

Dan is het tijd om uw werk en leven anders te organiseren. Want het gaat niet vanzelf anders. Hier volgen tips. U krijgt ze onder de knie door er serieus mee te oefenen. Dat kost moeite en de kunst is het stapje voor stapje te integreren in uw leven.

Tips:

  • Maak uw hoofd volledig leeg door ALLES wat u wilt doen op te schrijven op een spaarlijst
  • Maak uit die lijst per dag een lijstje met te doen vandaag
  • Gebruik een agenda voor de tijdgebonden afspraken
  • Werk alleen dat meteen af wat binnen 2 minuten kan, plan de rest in. Twee minuten is erg kort, dus het meeste gaat naar de spaarlijst
  • Plan niet te krap, nee plan juist royaal
  • Plan de grootste/moeilijkste klussen (GROTE BROKKEN) eerst in
  • Zorg dat u daglijstje haalbaar is. Onaffe lijstjes geven geen goed gevoel
  • Werk uw spaarlijst voortdurend bij, dan houdt u overzicht
  • Geef alles een vaste plaats, dus cluster activiteiten zoals: betalingen, strijkgoed, leeswerk, ...
  • Gooi weg wat weg kan
  • Doe dat waar u goed in bent. Delegeer al het andere of huur er iemand voor in
  • Gebruik handigheidjes. Zijn te leren van anderen
  • Wees tevreden met u zelf als uw daglijstje af is.
  • Alles wat u verder die dag nog doet is een meevaller!
  • Evalueer wekelijks uw manier van omgaan met tijd. Ga daar rustig voor zitten en neem er de tijd voor... en leer weer meer.

Berkenlaan 659321 GV Peizet 050 50 3 50 50info@blide.nl