Omgaan met tijd

Omgaan met tijd is vaak een lastige zaak. Maar: goed met tijd omgaan kan jouw werk en leven erg veraangenamen. Doe eens mee aan een van onze thema-ontmoetingen over dit onderwerp. Geen tijd voor? Hier staan onze timemanagementtips verzameld.

Belangrijke tips zijn:

1. Knip jou werk op in hapklare brokken. Dat klinkt raar, maar hapklaar wil zeggen dat het  beHAPbaar wordt.

2. Creëer altijd meevallers. Voor jezelf en voor jouw klanten en mensen die jou lief zijn.

3. Elke dag, dus ook vandaag, is een eenmalige aanbieding. Komt niet meer terug. Maak er dus wat moois van. Wat er ook gebeurt. Beweeg mee met dat wat er is.

4. Kies. Dus stel prioriteiten. Bedenk dat je evenveel seconden in een dag hebt dan ieder ander.

5. Geniet. Het beste lukt dat als u gaat spelen. Spelen met jouw werk, spelen met de omstandigheden, spelen met de tijd die je hebt.

Tijd: we hebben per dag er allemaal evenveel van. Omgaan met mensen draait maar om een ding: AANDACHT. Hoe verdelen we onze aandacht zo goed mogelijk binnen de beschikbare tijd. Organiseren is handig en het vermindert de druk. Hier volgen tips. Ken je een of meerdere van de volgende problemen:

  • werkdrukte
  • druk
  • achter de feiten aanlopen
  • te weinig tijd hebben
  • gehaast gevoel
  • het werk is nooit af
  • druk, druk, druk
  • te lang over zaken doen
  • er gaat van alles mis

Dan is het tijd om jouw werk en leven anders te organiseren. Want het gaat niet vanzelf anders. Hier volgen tips. U krijgt ze onder de knie door er serieus mee te oefenen. Dat kost moeite en de kunst is het stapje voor stapje te integreren in jouw leven.

Tips:

  • Maak uw hoofd volledig leeg door ALLES wat je wilt doen op te schrijven op een spaarlijst
  • Maak uit die lijst per dag een lijstje met te doen vandaag
  • Gebruik een agenda voor de tijdgebonden afspraken
  • Werk alleen dat meteen af wat binnen 2 minuten kan, plan de rest in. Twee minuten is erg kort, dus het meeste gaat naar de spaarlijst
  • Plan niet te krap, nee plan juist royaal
  • Plan de grootste/moeilijkste klussen (GROTE BROKKEN) eerst in
  • Zorg dat u daglijstje haalbaar is. Onaffe lijstjes geven geen goed gevoel
  • Werk jouw spaarlijst voortdurend bij, dan houd je overzicht
  • Geef alles een vaste plaats, dus cluster activiteiten zoals: betalingen, strijkgoed, leeswerk
  • Gooi weg wat weg kan
  • Doe dat waar je goed in bent. Delegeer al het andere of huur er iemand voor in
  • Gebruik handigheidjes. Zijn te leren van anderen
  • Wees tevreden met je zelf als jouw daglijstje af is.
  • Alles wat je verder die dag nog doet is een meevaller!
  • Evalueer wekelijks jouw manier van omgaan met tijd. Ga daar rustig voor zitten en neem er de tijd voor... en leer weer meer.

Berkenlaan 659321 GV Peizet 050 50 3 50 50info@blide.nl