Feedback geven

Feedback is een essentieel onderdeel van communicatie. Ontvangen én geven zijn een kunst apart. Hierbij tien tips om een ander behulpzaam te zijn met het geven van feedback.

  • Denk na voor u reageert. Een oververhitte of impulsieve reactie leidt meestal niet tot de goede dingen.?
  • Overstijg het probleem. De belangen van de ander of het collectief moeten boven uw eigen belang gaan. U moet dus oprecht uw boodschap willen geven opdat het beter kan gaan - en bijvoorbeeld niet om uw gelijk te halen.?
  • Kies de juiste plaats. Wissel bijvoorbeeld onder vier ogen met iemand van gedachten in plaats van in een groep.
  • Kies het juiste moment. Dat is in de regel zo snel mogelijk nadat je iets hebt ervaren met iemand waarover je hem of haar feedback wilt geven en nadat u daarover hebt nagedacht (zie punt 1).
  • ?Praat altijd vanuit u zelf. Dus: 'ik vind'. Verhalen dat anderen iets vinden zijn dodelijk. Vertrouw op u zelf. Als u het beste met de ander voor hebt, kunt u heel rustig zijn.
  • Speel op de bal en niet op de man. Dat betekent dat u het gedrag benoemt dat u zelf hebt waargenomen. U spreekt dus uit eigen ervaring, heel concreet. Bijvoorbeeld:
    Ik zag aan je afwerende houding dat het je stoorde toen ……………..
    Ik hoorde je zeggen ……………
    Ik voelde dat je verstijfde toen……………..?
  • Geef uw gevoel weer.
  • Geef uw behoefte weer.
  • Sluit af met een verzoek.
  • Toets bij de ander of hij/zij u ook goed heeft begrepen.
  • Oefen in eenvoudige situaties in de praktijk van alledag. Immers: in het heetst van de strijd is het handig om getraind te zijn.?

?

Berkenlaan 659321 GV Peizet 050 50 3 50 50info@blide.nl