Feedback geven

Feedback is een essentieel onderdeel van communicatie. Ontvangen én geven zijn een kunst apart. Hierbij tien tips om een ander behulpzaam te zijn met het geven van feedback.

  • Denk na voor je reageert. Een oververhitte of impulsieve reactie leidt meestal niet tot de goede dingen.?
  • Overstijg het probleem. De belangen van de ander of het collectief moeten boven jouw eigen belang gaan. Je moet dus oprecht jouw boodschap willen geven, opdat het beter kan gaan - en bijvoorbeeld niet om jouw gelijk te halen.?
  • Kies de juiste plaats. Wissel bijvoorbeeld onder vier ogen met iemand van gedachten in plaats van in een groep.
  • Kies het juiste moment. Dat is in de regel zo snel mogelijk, nadat je iets hebt ervaren met iemand waarover je hem of haar feedback wilt geven en nadat je daarover hebt nagedacht (zie punt 1).
  • ?Praat altijd vanuit je zelf. Dus: 'ik vind'. Verhalen dat anderen iets vinden zijn dodelijk. Vertrouw op je zelf. Als je het beste met de ander voor hebt, kun je heel rustig zijn.
  • Speel op de bal en niet op de man. Dat betekent dat je het gedrag benoemt dat je zelf hebt waargenomen. Je spreekt dus uit eigen ervaring, heel concreet. Bijvoorbeeld:
    Ik zag aan je afwerende houding dat het je stoorde toen ……………..
    Ik hoorde je zeggen ……………
    Ik voelde dat je verstijfde toen……………..?
  • Geef jouw gevoel weer.
  • Geef jouw behoefte weer.
  • Sluit af met een verzoek.
  • Toets bij de ander of hij/zij jou ook goed heeft begrepen.
  • Oefen in eenvoudige situaties in de praktijk van alledag. Immers: in het heetst van de strijd is het handig om getraind te zijn.

Berkenlaan 659321 GV Peizet 050 50 3 50 50info@blide.nl