Gesprekken voeren

We praten wat af. Toch is het voeren van een goed gesprek een kunst. Voorbereiding is het halve werk. Oefenen de andere helft. Even een paar handvatten op rij:

  • Bedenk welke positie u heeft in het gesprek;
  • Wat voor een soort gesprek is het (zie hieronder)?
  • Wat wilt u minimaal kwijt in het gesprek (inbrengen)?
  • Wat wilt u minimaal halen uit het gesprek (opbrengen)?
  • Wat wilt u eventueel nog extra kwijt en/of halen?

Gesprekssoorten

Wij onderscheiden 5 soorten gesprekken, die elk een andere aanpak vragen. Als u een gesprek voert, houdt u de regie in handen. Voorbeelden van de 5 niveaus zijn:

1. De mededeling of het bevel. Dus eenrichtingsverkeer.
2. De instructie of diagnose/recept. Tweerichtingen, maar meestal ongelijkwaardig.
3. Dialoog of overleg. Gelijkwaardig.
4. Probleemgericht gesprek.
5. Ontwikkelingsgesprek.

De moeilijkheidsgraad loopt op: om ontwikkelingsgesprekken te kunnen voeren heeft u dus de vaardigheden van de vorige vier niveaus nodig.

Een punt maken

Het voeren van gesprekken lijkt zo logisch, maar dat is het niet. Althans, niet altijd. Of niet meteen. Uw punt maken is vaak lastig. Kent u dat ook? U bent goed voorbereid en weet welke punten u zou willen maken. Toch komt het er net niet echt van. Jammer. Hoe kunt u beter uw punten over de bühne krijgen? Uw punten maken?

1. Een goede voorbereiding! Zet uw punten letterlijk op een rijtje. Niet teveel: liever drie, dan negen.
2. Creëer voor uzelf de meevallers. (Bij 3 hebt u daar natuurlijk veel meer kans op dan bij 9).
3. Blijf goed luisteren naar de behoeften van uw gesprekspartner. Als uw aandacht teveel gericht is op uw eigen punten dan luistert u onvoldoende en mist u de behoeften van de ander.
4. Blijf voortdurend aansluiten op de behoeften van uw gesprekspartner.
5. De moeilijkheid zit hem in het voortdurende. Heb dus engelengeduld. U kunt het gras niet sneller laten groeien door eraan te trekken...

Bel of e-mail meteen als u er niet uit komt. Samen lukt het meestal wel.

?

Berkenlaan 659321 GV Peizet 050 50 3 50 50info@blide.nl